Rośnie zainteresowanie AI w polskich firmach. Niektórzy są jednak sceptyczni

Rośnie zainteresowanie AI w polskich firmach. Niektórzy są jednak sceptyczni

Większość organizacji już korzysta z rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak np. ChatGPT, a kolejne 21% planuje wprowadzić zmiany w najbliższych 12 miesiącach – piszą autorzy raportu ,,Rynek Pracy w Erze AI” z ManpowerGroup. Niektóre branże do AI są jednak nastawione sceptycznie.

 

KTÓRE BRANŻE SĄ NAJBARDZIEJ OTWARTE NA AI?

Na polskim rynku pracy rośnie zainteresowanie Sztuczną Inteligencją, jego poziom zależny jest jednak od obszaru działalności danej firmy. Według badania ,,Rynek Pracy w Erze AI” ManpowerGroup, wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań jest najbardziej popularne w branżach energetyki i usług komunalnych (52% badanych firm określonych jako obecni użytkownicy, 36% planuje wdrożyć je w ciągu 1-3 lat), IT (56% obecnych użytkowników, 26% planuje implementację), a także finansów i nieruchomości (44% korzysta obecnie, 42% zamierza w ciągu 1-3 lat). Zaawansowanym technologiom chętnie przyglądają się również firmy z branży przemysłu i surowców, gdzie ¼ ankietowanych organizacji planuje wdrożyć takie rozwiązania w ciągu najbliższych 3 lat, a 53% już z nich korzysta lub chce zacząć korzystać w najbliższym roku. Oznacza to, że otwarcie na nowoczesne technologie wciąż rośnie, ale niektórzy na faktyczną implementację nastawiają się dopiero w dłuższym okresie. 

 

Nie wszyscy są jednak nastawieni pozytywnie. Implementacja nowych technologii jest najmniej brana pod uwagę w firmach z branży transportu, logistyki i motoryzacji, gdzie ¼ ankietowanych przedsiębiorstw wskazała na brak zainteresowania (21% w ogóle nie bierze pod uwagę ich wdrożenia, a 4% odrzuciło tę możliwość). Niechętne są również firmy świadczące usługi komunikacyjne – tylko 57% korzysta lub planuje korzystać z takich rozwiązań. Wykorzystanie AI zupełnie odrzuciło 9% firm zajmujących się dobrami i usługami konsumpcyjnymi oraz 8% firm z branży IT. 

 

WIELKOŚĆ ORGANIZACJI MA ZNACZENIE, ALE SĄ TEŻ UNIWERSALNE BARIERY

Mimo rosnącego zainteresowania nowoczesnymi technologiami, nie każda firma widzi taką możliwość w swoim przypadku. Z raportu wynika, że spośród największych organizacji w Polsce, których kadry przekraczają 5000 osób, z zaawansowanych technologii korzysta już ponad połowa, a niemal ⅕ planuje wdrożyć je w najbliższych latach. W mniejszych firmach zainteresowanie natomiast jest wyraźnie mniejsze. Ponad ⅕ organizacji zatrudniających mniej niż 10 pracowników nie bierze pod uwagę możliwości wdrożenia AI, a kolejna ⅕ planuje wdrożyć je dopiero w dłuższym okresie (do 3 lat).

 

Niezależnie od wielkości organizacji, problem stanowią koszty wdrożenia nowych rozwiązań – to największe wyzwanie, na które wskazało 36% ankietowanych pracodawców. 32% badanych obawia się również bezpieczeństwa i prywatności, 30% braku odpowiednich umiejętności wśród pracowników, a 27% sprzeciwu ze strony zatrudnionej kadry. 

 

PRACOWNICY SĄ NASTAWIENI POZYTYWNIE. JAK ZWIĘKSZYĆ ICH ZAANGAŻOWANIE?

Mimo obaw pracodawców, pracownicy są w większości pozytywnie nastawieni do wdrażania nowoczesnych technologii, niezależnie od szczebla organizacji. Szczególnie optymistyczni są menedżerowie wyższych oraz średnich szczebli, a także specjaliści i pracownicy biurowi. Najbardziej sceptyczni są pracownicy fizyczni, ale również w tej grupie negatywne nastawienie nie jest popularne – wskazało na nie tylko 11% ankietowanych.

 

W raporcie zaproponowane zostały również działania, które najskuteczniej zwiększają  zaangażowanie i produktywność młodych pracowników. Według ankietowanych pracodawców, najlepsze efekty przynosi zwiększenie wykorzystania technologii w pracy, podniesienie wynagrodzenia, a także nacisk na wellbeing.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w raporcie ,,Rynek Pracy w Erze AI” ManpowerGroup, który jest dostępny do pobrania na stronie projektu